2020 modell.
Signaturmodellen til Electra. Egenskapene ligger i navnet ... en urban sykkel med det fantastiske navnet Townie. Vi tør påstå at dette er en perfekt by-elsykkel.
Townie Go! er en elsykkel spesielt laget for å være enkel i bruk. Den fungerer utmerket i alle situasjoner, enten det er på landeveier, grusveier eller i sentrum. Det som gjør Townie Go! til en spesielt go sentrums-elsykkel er den unike førerposisjonen som er utformet for ergonomisk riktig sittestilling og enkel håndtering i travle gater. Du kommer næreme bakken, samtidig som rammens utforming gjør at du får strekt benet helt ut når du sykler. Ved stans kan du sette foten i bakken helt uten problemer - du trenger ikke gå av sete - du trenger heller ikke å skli halveis av sete. Det er nettopp dette som gjør Townie til din yndlingssykkel. Vi har hittil ikke hatt én eneste kunde som har vært for lav for Townie Go! Fordelen med 26" ballongdekk for sykling i sentrum er blant annet:
- Du kommer nærmere bakken slik at det er enklere å stanse, samt å gå av og på sykkelen.
- Du kommer ikke like langt for hvert tråkk. Noe som er en fordel i travle sentrumsområder. Dersom du ofte sykler langt kan det være en fordel med 28" hjul, som det blant annet er på Electra Loft Go! og Electra Commute Go!.
- God stabilitet når du svinger brått rundt en sidegate eller lignende.
- God komfort på brostein og fortauskanter.
- Ser spesielt bra ut på en Electra Townie Go!.
Townie Go 8i! kan sammenlignes med Townie Go 8D!. Største forskjell er at sistnevnte er en budsjettmodell. Den har ikke bagasjebrett og er utstyrt med rimeligere bremser og gir. Den har også en mindre motor av typen Bosch Active Line. Motoren er kvalitetsmessig like bra, men den har ikke like mye kraft. Det er mulig å sammenligne modellene på denne siden: https://www.electrabike.no/sammenligning
Kort oppsummert består sykkelen av: 8 gir. Hydraulisk skivebrems. Ramme av aluminium. 26" hjul. Lys foran og bak. Ellers er den helt komplett med alt du trenger. Det er IKKE tatt vekk noe eller latt være å inkludere noe for å selge det som tilbehør :-). Aktive syklister elsker fordelen med enkel håndtering i en hverdag hvor behovene endres utover dagen. Det fine med å velge en elsykkel fra Electra er at du blir fornøyd og vi blir fornøyd. Alle blir fornøyd.
2020 modell
Dette er altså 2020 modell. Forskjellen fra 2018 til 2020 er i hovedsak:
- Ny motor. 2020 modellen har Bosch Active Line Plus. Elegant utseende og lavere vekt. Vinner av Red Dot Design Award for bra design.
- Ny software gjør motoren mer effektiv og responsiv i bakker.
- Byttet til Bosch sitt Purion display på styret.
Hvorfor 2020 modell så tidlig? Sykkelpikene er blant de eneste i verden som mottar 2020 modeller lenge før normal lanseringsdato. Årsaken er at 2020 modellen kommer med motor av typen Bosch Active Line Plus. Dette er en kraftigere motor sammenlignet med det som kommer på 2018 og 2019 modellene. Sykkelpikene har vært veldig tydelige på at det er denne motoren som fungerer best i Norge. Og dermed fikk vi den. Vi går nærmere inn på detaljer til motoren i avsnitt for "batteri og motor".
Garanti
Sykkelpikene leverer med "smilegaranti" og 3 år gratis service (les mer...). Bosch gir 5 år garanti på sine deler. Norges lover gir deg full reklamasjonsrett (når du kjøpes fra norsk butikk. For eksempel Sykkelpikene). Sykkelpikene er en av europas største forhandlere av elsykler fra Electra og kjøper utelukkende direkte fra produsent. Sykkelpikene sine ansatte er sertifiserte av Bosch eBike. Sykkelpikene har tilgang til riktige ressurser dersom noe er galt.
Riktig sittestilling
Dette er en elsykkel for allsidig hverdagsbruk. Sittestillingen er oppreist slik at du får blikket fremover. Helt perfekt i travle gater. Sete er behagelig. Electra sin patenterte ramme er så godt egnet at den passer så og si alle. Rammen er utformet slik at føreren får strekt benet helt ut, samtidig som foten rekker ned til bakken ved stans. Dette gir føreren god kontroll, samtidig som sikkerhet og ergonomisk sittestilling ivaretas på best mulig måte. Electra kaller utformingen "Flat Foot Technology", og er altså patentert. For mange er det en helt ny sykkelopplevelse og de fleste blir forelsket etter første tur. Electra har 70 % markedsandel på komfortsykler i hele USA. Det er mye! Enkelt fortalt betyr Flat Foot Technology at pedalene er plassert litt foran sete. På denne måten sitter føreren med rett rygg, blikket frem og mulighet for å sette foten i bakken ved stans ... samtidig som benet strekkes helt ut ved sykling.
Passer alle
Sykkelen leveres i én størrelse. Rammen er rett og slett ekstremt godt egnet til allsidig og komfortabel hverdagsbruk. Rammens utforming i kombinasjon med mye justeringsmulighet i både høyde og vinkel på sete og styre gjør den meget fleksibel. Sykkelpikene selger flere elsykler enn mange grossister. Electra eies av verdens største sykkelprodusenter (Trek). Det sier seg kanskje selv, når verdens største produsent bestemmer seg for å levere modellen i kun én størrelse, at den laget for å passe så og si alle. Når setet er på det laveste er det ca. 72 cm ned til pedalene. Samme mål på det høyeste er ca. 93 cm. Mål innsiden av benet for å sjekke om du passer sykkelen.
Når et par bruker samme sykkel velger de ofte en sykkel med lavt innsteg. Vi liker egentlig ikke å kalle variantene for damesykkel og herresykkel. Det er likevel slik at det som på folkemunne kalles for damesykkel er litt lavere i rammen og litt kortere mellom sete og styre.
Brukervennlighet slik du forventer
Totalt sett er dette en helårssykkel som er laget for å brukes. Bosch er sammen med et par andre produsenter markedsledende på teknologi, rekkevidde, brukervennlighet og holdbarhet. Det er brukt ekstremt mye tid på å lage et system som fungerer bra i alle situasjoner. Systemet inkluderer noe så fantastisk som trilleassistanse. Det betyr at du kan trykke på en knapp, så triller sykkelen ved siden av deg i sakte gangfart. Helt brilliant dersom du ønsker å trille ved siden av noen som ikke har sykkel.
På bagasjebrettet kan du feste sykkelvesker, sykkelkurver, barnesete eller hva som helst. Du kan laste relativt tungt og fremdeles føle at du har kontroll. De hydrauliske skivebremsene tar godt tak og gir deg en følelse av kontroll med en gang du begynner å bremse. Girene er av typen Shimano Nexus. Dette er et girsystem som ikke hopper opp og ned på tannhjul. I stedet er alt godt beskyttet i et hus som sitter mellom hjulboltene på bakhjulet. Den største fordelen er at det er mulig å bytte gir mens du står stille. I praksis betyr det at du kan sykle inn i et kryss i åttende gir - stoppe - og sykle videre i første gir. Det samme er ikke mulig med tradisjonelle girsystemer, siden kjede er avhengig av å gå rundt for å hoppe til et lavere drev/gir.
Barn på sykkel
Du kan helt fint ta med barn på Townie Go!. Den kan trekke alle vanlige sykkelvogner. Det er mulig å feste inntil ett barnesete på bagasjebrettet, som har en anbefalt lastekapasitet på maks 25 kg. Sykkelen har tilstrekkelig bremsekapasitet så lenge du laster sykkelvognen fornuftig.
Batteri og motor
Alt som angår elsykkeldeler er levert fra Bosch (markedslederen på elsykkelteknologi). 2019 modellene har Bosch Active Line. Dette som er en 2020 modell har Bosch Active Line Plus. Du kan være sikker på å gjøre et bra valg når du velger elsykkel med motor og batteri fra Bosch. Ingen er bedre enn Bosch, men det finnes noen som er omtrent like bra. Motoren er på kranken og batteriet på rammen. Displayet på styret gir full oversikt over klokkeslett, rekkevidde, batterinivå, hastighet, med mer. Det er også her du velger mellom de ulike motormodusene OFF, ECO, SPORT, TOURING og TURBO. Modusene har ikke innvirkning på hastighet, kun motorkraft. Alle elsykler på det norske markedet er begrenset av loven til maks 25 km/t. Når du sykler fortere enn det slutter motoren å gi assistanse. Du kan sykle fortere, men da for egen maskin altså. Så fort hastigheten går under 25 km/t starter motoren automatisk uten at du i det hele tatt legger merke til det. Signalene fra sensorene går raskere fra pedal til motor enn fra din egen fot og opp til hjernen. Motoren blir nesten som en forlengelse av foten.
- OFF: nå er motoren helt avslått. Når motoren er slått av fungerer elsykkelen som en helt vanlig sykkel. Litt tyngre enn en vanlig, men du kommer helt fint hjem. Noen bruker også dette alternativet for å få litt trening.
- ECO: dette er det laveste nivået med assistanse. Motoren gir minst kraft og sparer samtidig mest på batterikapasiteten. Det kan sammenlignes med å sykle på en lett sykkel. I denne modusen får du 40 % assistanse / 35 Nm motorkraft.
- TOURING: dette er et mellomnivå som fungerer veldig bra langs travle gater og på gangfelt. Motoren gir såpass mye kraft at det sjeldent blir slitsomt. Motoren bruker mer strøm enn i ECO, men samtidig mindre enn i SPORT. I denne modusen får du 40 % assistanse / 35 Nm motorkraft. I denne modusen får du 100 % assistanse / 40 Nm motorkraft.
- SPORT: dette er et mellomnivå som fungerer veldig bra i bakker, dersom du har mye bagasje eller sterk motvind. Motoren gir tilstrekkelig med kraft slik at bratte bakker forseres med et smil. I denne modusen får du 170 % assistanse / 45 Nm motorkraft.
- TURBO: nå yter motoren mest på alle måter. Den går ikke fortere, men motoren gir mest kraft og er mer responsiv på dine bevegelser. Det vil si at motoren responderer raskere og med mer kraft når du trykker med foten på pedalene. I denne modusen bruker motoren mest strøm. I denne modusen får du 250 % assistanse / 50 Nm motorkraft.
Det er helt umulig å si noe om rekkevidde. Det er forskjellig hos alle. Det kommer blant annet an på vekt, terreng, lufttemperatur, motormodus, osv. Du kan uansett være sikker på at Bosch sine systemer er blant dem med lengst rekkevidde. Townie Go! er som standard utstyrt med 400Wh batteri. Det er mulig å kjøpe ekstra batteri i tre størrelser: 300, 400 og 500 Wh. Dersom du har behov for ekstra rekkevidde, så anbefaler vi å enten kjøpe 500 Wh batteri eller en ekstra lader slik at du kan ha en i hver ende (på jobb og hjemme). Det fine med Bosch er at alle elsykler bruker samme type batteri og lader. Dimensjoner er helt like. Du kan dermed bruke batteri eller lader til din venn dersom ditt er tomt. Lading går fort. Et tomt batteri er klar til nye eventyr etter få timer. Et 400 Wh batteri kan lades til 50 % på 1,5 timer eller 100 % på 3,5 timer. Med hurtiglader går det enda fortere.
Kraft og rekkevidde
Bosch er sammen med et par andre merkevareprodusenter best på både kraft og rekkevidde. Det er dermed et bra valg med Bosch. Det fine med akkurat denne sykkelen er at du sannsynligvis ikke behøver å vurdere noen verdens ting. For de aller fleste holder det med spesifikasjonene som leveres på Electra Loft Go! Både i forhold til kraft og rekkevidde. Det finnes flere produsenter som tilbyr både bedre rekkevidde og motorkraft. Vi mener selv at det er viktig å ikke sammenligne eple og pære. Som merkevareprodusent (Bosch) er det viktig å se på helheten som blant annet inkluderer brukervennlighet, holdbarhet, sikkerhet, garantiordninger og ikke minst behov. Bosch sine løsninger dekker de fleste ordinære behov i forhold til pendling, hverdagssykling, stisykling og transportsykling. Active Line Plus er en motor som er spesielt egnet for varierende terreng mellom by, landevei og bakker. I et scenario der du sykler i variert terreng og med ulike motormodus kan du forvente å nå ca 70 km pr lading med et 400 Wh batteri. I et optimalt scenario kan du rekke opptil 120 km pr lading med et 400 Wh batteri
Montering
Elsykler som leveres fra Sykkelpikene ankommer i stor eske, 99 % ferdig montert. Det er verd å legge merke til siden enkelte utenlandske nettbutikker leverer i liten ekse med mye montering. Ved kjøp i butikk eller ved å kjøpe i nettbutikken og velge "hente selv i en av våre butikker", så leveres sykkelen helt ferdig montert. Dersom du velger å få den sendt hjem, så må du ferdigstille resten selv. Men ikke vær urolig. Det er veldig enkelt. Det er kun store deler igjen. Slik som å feste styre, sete og pedaler. Alt teknisk er ferdig. Og dersom du står helt stille så hjelper vi deg over telefon. Med litt praktisk erfaring klargjøres sykkelen på under 30 minutter. Vi bruker 10-15 minutter.
Electra som sykkelmerke
Electra er amerikansk og desidert største på "komfort- og hverdagssykler" i USA. De eies av verdens største sykkelprodusent (Trek). Elsykler som leveres til Sykkelpikene produseres på egen fabrikk i Tyskland. Electra betyr mye for mange. De som eier en Electra sykkel har ofte et personlig forhold til sin sykkel. Menneskene bak merket er først og fremst opptatt av å lage sykler og utstyr for de som ønsker detaljer, utseende og god teknikk
Vintersykling
Det er helt i orden å bruke sykkelen hele året. Det er et par forberedelser som er anbefalt å gjennomføre før minusgradene setter inn. Vi anbefaler å besøke et sykkelverksted og informere dem om å klargjøre sykkelen for vintersykling. En slik klargjøring kan inneholde
- Bytte til piggdekk. Sykkelen bruker vanlige dekk. Du kan kjøpe hos oss eller et hvilket som helst annet sted.
- Olje og smøre drivverk.
- Stramme muttere og skruer. For at sykkelen skal holdes intakt på humpete veier med snø og is må skurer og muttere være strammet godt. Det er generelt et godt råd å stramme skruer og muttere med jevne mellomrom.
- Smøre girwiere. Dette er et fenomen som gjelder alle wiere som er strekt gjennom en "strømpe". Det er helt uavhengig av sykkeltype og sykkelmerke. Fenomenet går ut på at det dannes samles fukt inni "strømpen" hvor wieren er trekt. Når fukten fryser låses girwieren. Resultatet er ikke ødeleggende, men du kan ikke gire før fukten har tint. Et sykkelverksted smører innsiden av strømpen for å forebygge dette. Fenomenet gjelder spesielt sykler med med interne gir. Slik som Nexus og Alfine.
I tillegg er det et par andre forhåndsregler:
- Batteriet lagres innendørs når det ikke er i bruk.
- Bruk trekk som beskytter batteriet mot kulde. Slik som denne.
- Vær ekstra flink med vedlikehold og tilsyn. Hvis du er flink til å oppdage feil tidlig, så kan det redusere muligheten for følgefeil.
- Veisalt skyldes av. Ikke bruk hard/spiss stråle fra hageslangen. Vær oppmerksom på at sykkelen må tørke før den settes ut i minusgrader. Hvis ikke kan vann som ligger i sprekker fryse og verste tilfelle ødelegge.
- Sykkelen bør stå under tak. Ideelt sett i en garasje. Men i det minste få lov til å tørke med jevne mellomrom. På generelt grunnlag bør sykler lagres/parkeres tørt.
- Batteriet er som alle andre batterier ikke spesielt glad i mange minusgrader. Når det er skikkelig kaldt (for eksempel minus 10 grader), så er det kanskje lurt å vurdere å la sykkelen stå. Dersom du ønsker å bruke sykkelen i streng kulde, så anbefaler vi virkelig å bruke et beskyttende trekk som anvist i linken over. I tillegg ta batteriet av og med inn selv for korte perioder.
Vedlikehold
I bruksanvisningen står det mye nyttig informasjon. Sett deg inn i denne og du vil få all informasjon du trenger. Girjustering er så enkelt at du gjør det helt fint selv. Bremsene trenger svært lite tilsyn. I utgangspunktet er vedlikehold likt som på en vanlig sykkel. Elsykkel har i tillegg batteri og motor, men det er vedlikeholdsfritt på Bosch sine systemer.
Spesifikasjoner
Inkludert: bagasjebrett og skjermer i samme farge som rammen. LED lys foran og bak,. ABUS rammelås. Ringeklokke. Kabler og wiere er trekt innvendig gjennom rammen. Samme nøkkel til rammelås og batteri. Kjedekasse. Støtte. Alt du behøver er inkludert. Det er ikke tatt vekk noe eller latt være å inkludere noe for å selge det som tilbehør :-)
- Motor: Bosch Active Line Plus. 250 Watt, 50 Nm
- Batteri: Bosch 11Ah, 400 Wh, 36V.
- Display: Bosch Purion.
- Farge: Svart blank, ikke metallic. Brune dekk, holker og sete.
- Gir: 8 interne gir. Shimano Nexus. Med freewheel. Bytter gir med vrider på håndtaket.
- Bremser: Tektro Hydraulisk skivebrems. Bremsehåndtak på styret for både for- og bakbrems.
- Ramme: Aluminium-alloy. 6061-T6, Flat Foot Technology.
- Gaffel: Hi-Ten Steel Unicrown, Straight/Tapered Leg
- Felg: 26". Aluminium.
- Dekk: Schwalbe Fat Frank 26” x 2.35”. Ballongdekk med punkteringsbeskyttelse.
- Headset: 1 1/8” Steel Threaded/Semi-Integrated
- Kranksett: Aluminium. Smidd FSA, 170 mm.
- Drev: Shimano, 20T.
- Kjede: KMC Z1EHX Nickel Plated
- Sadel: Ergonomisk med støtdempende elastomer.
- Setepinne: Aluminium. Micro justerbar, 27,2 mm x 350 mm.
- Styre: Aluminium. Alloy Custom Bend 25.9” Width/4” Rise.
- Stem: Aluminium. Smidd, 25.4 mm Quill, 80 mm extension
- Vekt: ca 24 kg