Tips og råd for hvordan du bevarer sykkelen i pen og god stand.

En pen og godt vedlikeholdt sykkel er bra på mange måter. Det gir deg antageligvis et bedre forhold til din egen sykkel, og hvis det skulle skje noe så er det enklere å få gjennom saken din dersom sykkelens generelle tilstand er ivaretatt.

 

PARKERING OG OPPBEVARING

Sykkelen bør lagres innendørs når den ikke er i bruk. Det gjelder også når den parkeres over natta. Gjerne i en garasje, bod, parkeringskjeller eller i gangen. Jo tørrere jo bedre. Et halvtak er helt klart mye bedre enn åpen himmel. Sykler tåler å bli våte, men de bør få anledning til å tørke. Kontinuerlig fukt bør unngås. For eksempel ved lagring under åpen himmel eller under presenning som ikke puster.

 

Batteri på elsykler bør i tillegg tas med inn når det er kaldt ute. Fra og med ca 10 plussgrader bør batteriet lagres innendørs i romtemperatur. Les produsentens anbefalinger for vinterlagring av elsykkelbatteri.

 

RENHOLD

En ren og pen sykkel er gøy å bruke. Det gir deg selv antageligvis et bedre forhold til din egen sykkel. Men ikke minst er det bra for vedlikeholdet. Det tar ikke mange minutter å skylde av og tørke over med en fille. Det er spesielt viktig å få av skitt og salt om vinteren hvis du sykler i et område med mye veisalting. Rens godt av på de små delene der du vanligvis ikke kommer til. Bruk en slange og rens forsiktig med ferskvann. Bruk gjerne avfetting og sykkelrens.

 

VEDLIKEHOLD

For "hvermansen" er det hovedsakelig fem viktige ting som bør utføres ved behov.

  • Smøring og oljing av deler i bevegelse har stor betydning for et godt vedlikehold. Men ikke minst for lett og komfortabel sykling. Smør alle synlige bevegelige deler når de er tørre. Lever sykkelen på service for smøring av deler som ikke er tilgjengelig fra utsiden minst en gang i året. For sykler med skivebrems, må du være spesielt forsiktig med å ikke få smøremidler på bremseskiven (rotoren) eller bremseklossene. Det kan i så fall resultere i at bremsene ikke klarer å bremse eller at bremsingen blir ujevn. Hvis du bruker spray for å smøre kjede, så må du bruke den på en måte slik at det ikke spruter over på bremsene. 

  • Vask og renhold. Skyld av skitt og salt jevnlig.

  • Stramme muttere og bolter. Går over hele sykkelen og stram hver eneste mutter og bolt. Dette er et preventivt tiltak som kan spare deg for mange penger.

  • Justering av gir. Juster giret selv eller lever den på service så fort du merker at giret slurer. Hvis ikke får du unødvendig slitasje på kjede, tannhjul og gir. 

  • Justering av bremse. Juster bremsene selv eller lever den på service så fort du merker at bremsekapasiteten er redusert. Det finnes mange ulike bremsetyper og konsekvensen av manglende tiltak vil variere ut fra de ulike typene. En typisk følgefeil av manglende tiltak er at metall bremser mot metall og ødelegger hverandre. Dette har en ekstrakostnad, men ikke minst en sikkerhetsrisiko for deg selv - siden bremsene faktisk ikke virker som normalt.

Så en siste ting ... pump dekkene så ofte det trengs. Det er så mange som sykler med lite luft i dekkene. Det har ikke så mye å si for sykkelen (så lengde du ikke sykler med flatt dekk), men du får en tung sykkel å sykle på. Pump dekkene ofte - jeg lover at det er verd alle minuttene det tar å pumpe :-)