Test av elektrisk hybridsykkel
Elsykkel er et fantastisk transportsmiddel til og fra jobb. Og vi i Sykkelpikene mener også at en elsykkel skal fungere perfekt for deg som også vil ha det gøy på sykkel, samt bruke til rekreasjonsturer og trening. Elsykkel skal også være komfortabel. Det var derfor stor spenning knyttet til hvordan komforen og kraften til denne elsykkelen fra Trek var.
Trek Verve+ 4 Lowstep er perfekt for syklister som vil bruke den til og fra jobb. Leveres med en sterk Bosch krankmotor og et Bosch-batteri med lang rekkevidde. Og denne modellen kommer et svært lavt innsteg. Kun 46 cm fra bakken og opp til rammen. Nå vil du slippe å strekke beinet over sykkelen for å komme seg på. Kommer 99% ferdig montert i eske, så du kan trygt bestille denne på nett og motta den i eske med hjemlevering.
Du kan lese mere om elsykkelen her, samt se alle farger som er tilgjengelig.
Slik har vi testet elsykkelen
Elsykkelen har blitt testet til og fra jobb som gir hver tur ca 10 km. Elsykkelen har blitt testet av både mann og kvinne. Den har blitt testet i svært flere bratte bakker, samt testet på både grus og asfalt. Vi har testet hvordan elsykkelen håndterer ujevnt underlag som f.eks brostein, fortauskanter osv. Vi har også sjekket hvor lett det er å lade og hvor lett det er å komme i gang med å sykle. En annen viktig ting vi sjekket er hvor lett det er å sette på tilbehør som veske, kurv og barnesete, samt hvordan hvordan tilbehøret oppfører seg under sykling, slik som balanse, ulyder osv.
Vår mening om elsykkelen:
Motor
En av de mest spurte spørsmålene fra kunder er hvor sterk motor er. Her i Norge har vi bakker, mye bakker, mye bratte bakker. Og hvis du skal ha med last, så vil du ha sterk motor. Og det er veldig flott at denne elsykkelen leveres med Bosch Performance Line krankmotor som gir hele 65 Nm motorkraft. Vår opplevelse er at her har du massevis av kraft slik du kan holde deg komfortabelt på sykkelsete gjennom hele turen, selv i de bratteste bakker. Det er en brukervennlig kontrollenhet som du finner på vesntre side av styret som gjør at du enkelt kan justere hvor mye motorhjelp du ønsker.
Batteri
Hvor lang rekkevidde får du? Også et naturlig spørsmål vi får mye av. Og denne elsykkelen leveres med et Bosch 500w PowerTube batteri. Rekkevidde avgjøres av flere faktorer: hvor mye last sykler du med (f.eks barnesete), hvor mye bakker, vær og vind, hva slags underlag, hvor mye motorhjelp du har m.m. Men vi kan iallfall si at du kan sykle ca 50 km på et fulladet batteri, minimum. Batteriet sitter inne i rammen, der du med nøkkel enkelt kan ta ut batteriet hvis du for eksempel ønsker å ta med batteriet og lade innendørs. Når et batteri sitter inne i rammen, så unngår du også batteriet er eksponert for potensielle klåfingra tyver. Denne elsykkelen er kompatibel med Bosch Range Boost som gjør det mulig å montere på et ekstra batteri på 500w, slik du får hele 1000wh batterikapasitet hvis du er avhengig av lengre rekkevidde.
Lading
Det følger med lader når du kjøper elsykkelen hos oss. For å lade batteriet så kan du ta den med deg inn for å lade. Det er vanlig stikkontakt du bruker. Og det tar ca 3,5 time og lade opp batteriet 100%. Det fine med Bosch laderen er at når batteriet er fulladet slår laderen seg av slik den ikke står å produserer varme. Du har også mulighet å lade batteriet direkte på elsykkelen. Da plugger du inn i ladeporten som vist på bildet.
Display
Trek elsykkelen kommer med et Bosch Kiox display med farger og låsefunksjon. Ved å bruke kontrollenheten på styret kan du veksle mellom å se hastighet, hvor langt du har syklet, tidsbruk, gjennomsnittshastighet, hvor mange kalorier som har rent av deg, hvor mange km du har igjen på batteriet, klokke, samt noen andre mindre gøye funksjoner. Displayet kan enkelt tas av og på. Men det er enr ulempe. Displayet fungerer KUN hvis du treffer alle 7 polene når du setter på plass displayet i holderen. Kan virke enkelt, og det er det i utgangspunktet, men selv når du tror det er på plass, så er det i flere av tilfellene vi testet ikke det. Displayet kommer med en låsefunksjon. Du kan lage en kode som aktiverer motorsperre når displayet tas av. For å kunne låse opp motorsperren må koden tastes. Det vil si at hvis du tar med displayet inn på f.eks butikken og noen stjeler elsykkelen, vil den aldri kunne brukes av tyven. Ikke en gang en sykkelforhandler får låst den opp på et verksted. Hvis du blir fratjålet eller mister displayet, kan du kjøpe nytt display og taste inn koden du brukte på forrige display. Så kan du sykle igjen.
Lys
Elsykkelen kommer med Spanninga LED lys foran og bak. Lysene slås av og på ved å trykke på en knapp på displayet. Foran sitter lyset integrert i gaffelen. Smart, og veldig fint for å unnga at lykten kommer i veien for f.eks en sykkelkurv. Vi synes derimot at lyset er svært svak. Og vi vil anbefale en sterkere lykt som kjøpes utenom hvis du planlegger å sykle i de mørke vintermånedene. Vi anbefaler denne lykten.
Bagasjebrett
Elsykkelen kommer med MIK bagasjebrett som tåler en belasting opptil 25 kg. Vi elsker denne type bagasjebrett. Her kan du klikke av og på kurver og vesker som er MIK-kompatible, og bruke den medfølgende MIK-nøkkelen til å låse opp. Kjempesmart hvis du ønsker å raskt bytte mellom kurv, veske, barnesete eller annet tilbehør. Du kan selvsagt også sette på kurver og vesker som ikke er MIK-kompatible. Alt av tilbehør vil passe til dette bagasjebrettet.
Trilleassistanse
Elsykkelen kommer med trilleassistanse. Det betyr at ved å trykke på knappen på toppen av kontrollenheten, samt holde inne +-tegnet. så vil elsykkelen selv dra seg opp forsiktig mens du går ved siden av. Farten er det samme som du selv vil bruke ved å gå. Glimrende hvis du ønsker å gå opp en bratt bakke, men ønsker ikke å dra en 24 kg tung elsykkelen for egen kraft.
Dekk
Levere med 28" Bontrager E6 Hard-Case Lite dekk som er godkjent for bruk opptil 50 km/t. Altså godkjent for elsykler. Kommer med en forsterket sidevegg for å hindre punktering. Har også en reflekterende stripe langs hele dekket for ekstra synlighet i trafikken. Dekkene er brede nok slik vi følte god komfort under sykkelturene.
Rammelås
Leveres med rammelås som kan låse fast bakhjulet. Standard på de fleste elsykler i dag. Og selvom den er fin å bruke hvis du bare skal f.eks en rask tur innom butikken, så vil vi alltid anbefale en god lås som gjør at du kan låse fast selve sykkelrammen til noe annet fastmontert. Vi vil anbefale denne låsen som ekstrautstyr
Skvettlapper
Leveres med skvettlapper på for- og bakskjerm. Veldig smart på tunge regnværsdager, både for sin egen del, og for de uheldige som sykler bak deg.
Sykkelstøtte
Denne nye type sykkelstøtte som blir plassert lengst bak på elsykkelen gjør at du nå kan rygge inn sykkelen i garasjen eller boden uten at pedalene slår i støtta. Støtten kan også justeres i høyden, noe vi anbefaler deg å gjøre hvis du synes den står ustødig.
Demping og komfort
En av grunnene til at dette er den perfekte by- og pendler elsykkel er at den leveres med demping i setepinnen, samt demping i gaffelen. Hvis du sliter ved vond rygg vil alle dumper og ujevnheter i veien tas i mot med dempe-egenskapene fra elsykkelen. Du vil elske dette! Du kan også enkelt justere hvor mye demping du ønsker.
Sykkelsete
Sykkelsetet som leveres med Trek Verve+ 4 elsykkelen er behagelig, og du føler heller ikke at du sklir på sykkelsetet. Har du lang avstand til jobb, eller at du planlegger sykkelferie, så kan vi anbefale å bytte til dette setet for enda mere komfort
Pedaler
Elsykkelen leveres med brede pedaler og kommer med antiskli på overflaten som gjør at foten ikke sklir at pedalene under fart. Kommer også med reflekser på for- og bakside for ekstra sikkerhet.
Holker
Leveres med ergonomiske holder som gjør at du ikke blir sliten eller nummen i hånden under sykkelturen. Perfekt for deg sliter med underarm, håndledd eller ledd i fingrene. Sykler med runde holker vil du føle du må gripe mere rundt, samt holde i et strammere grep. Med disse ergonomiske holkene vil du hvile håndflaten mere under sykkelturen, uten at du gjør dette av bevist handling. Det bare blir sånn, noe som bedrer komforten.
Hvor kraftig skal skruene strammes?
Dette kan kanskje bli litt sykkel-nerdete, men uansett veldig viktig informasjon hvis du skal montere denne elsykkelen, eller hvis du skal bytte ut noen deler på sikt. Dette er en av de første elsyklene vi ser der det er skrevet på de ulike viktige delene hva max Nm er der du skal stramme skruene. Strammer du for hardt så er det fare for at skruene eller komponentene knekker eller utgjør en svakhet på elsykkelen. Vi liker det!
Justerbar stem
Elsykkelen leveres med en justerbar stem, noe som er veldig flott siden den kan tilpasses bedre i forhold til din høyde. Ønsker dere for eksempel å dele på en elsykkel i husholdningen vil det være perfekt å enkelt justere styrestemmen for å få en bedre tilpasning av en som f.eks er høyere enn det rammestørrelsen sier den vil passe. Elsykkelen kommer i 3 forskjellige rammestørrelser. Du kan lese mere her hvilken størrelse som passer din høyde her
Styret
Denne elsykkelen leveres med et buet styre. Perfekt for kunne sitte mere høyreist enn hvis det var et rettere styre. Ulempen med formen på dette styret er at det kan være noe vrient å montere kurv på styret. Vi ønsket å montere på en Electra sykkelkurv som leveres med et kurvfeste som skal festes på sykkelstyret. For å få dette til måtte vi løsne på bremsehendlene og trekke de oppover slik vi fikk montert kurven på (deretter montere de på plass igjen). Hvis du har en et kurvfeste som skal monteres på styrepinnen så kan også dette bli noe vanskelig pga den justerbare stemmen. Hvis du er i tvil kan du kontakte oss slik du får en sykkelkurv som passer perfekt.
Vår konklusjon
Denne elsykkelen fra Trek ble vi veldig positivt overrasket over. Enkel å bruke, masse motorkraft, lang rekkevidde, kan brukes av alle uansett alder, kjønn og formål. Denne vil vi anbefale på det sterkeste for begge kjønn! Du kan lese mere om elsykkelen her Elsykkelen kan prøvesykles i alle våre butikker, og ønsker du å ha en demostrasjon av denne hjemme hos deg kan du ringe oss på 99 22 34 89. Lykke til på din sykkelreise :)