Loft Go kommer i to varianter med 400 Wh og 500 Wh batteri. Dette utgjør en forskjell ved at 500 Wh batteriet har bedre rekkevidde. Ellers er spesifikasjoner og fargevalg helt like. Modellen du ser på nå har 400 Wh batteri.
Testet av TEK.NO april 2021
"Er du på jakt etter en elsykkel som har et fint retro-utseende,
og fortsatt har meget god kvalitet, viser tyske Electra nok en gang at
de har god kontroll på å lage nettopp slike sykler. Noe av det vi liker spesielt godt med denne modellen er at den har
tonnevis med komfort å by på, selv om gaffelen ikke har noen demper." Les hele testen på TEK.no.
Lett og elegant elsykkel
Den er ordentlig fin og du er like fin når du kommer frem. Du sitter nemlig oppreist på et behagelig sete med ergonomisk riktig sittestilling. Electra sin patenterte ramme avlaster hofte, rygg og skuldre på en helt unik måte. Du blir en stolt syklist på Electra Loft Go.
Du blir heller ikke svett, med mindre du ønsker det selv. Loft Go er et bra valg for pendlere og for de som bruker sykkel aktivt. Den fungerer utmerket i by, på landevei og på grusveier. Det er blant annet punkteringsbeskyttelse på dekkene.
Sykkelen er helt komplett med alt ekstrautstyr. Du vil raskt merke at Loft Go er en praktisk og god elsykkel med kvaliteten du forventer. Ønsker du setepinne med demping, kan det kjøpes som ekstrautstyr. Trykk her for svart setepinne. Trykk her for sølvgrå setepinne.
Oppsummert
Dette er en helårs elsykkel med Bosch Active Line Plus motor og 400 Wh batteri. Det er 5 interne gir, hydraulisk skivebrems, 28" hjul, god komfort, ergonomisk sittestilling, trilleassistanse, skjermer, rammelås, bagasjebrett, frontbrett, lys, dobbel støtte, ringeklokke, punkteringsbeskyttelse, 5 års garanti på delene fra Bosch, 5 år gratis serviceavtale hos oss og ikke minst "smilegaranti".
Farge
Modellen kommer i fire fargekombinasjoner. Fargene er blanke (ikke matt eller matallic).
- Creme = kremhvit ramme med brune dekk, holker og sete. Sølvgrått bagasjebrett og frontbrett.
- Portobello = grå ramme med brune dekk, holker og sete. Sølvgrått bagasjebrett og frontbrett.
- Green Tea = grønn ramme med brune dekk, holker og sete. Sølvgrått bagasjebrett og frontbrett.
- Svart = svart ramme med brune dekk, holker og sete. Svart bagasjebrett og frontbrett.
Garanti
Sykkelpikene leverer med "smilegaranti". Vi har sykler med flest smil per mil. Vi har også 5 års gratis serviceavtale. Bosch gir 5 års garanti på sine deler. Forbrukerkjøpsloven gir deg full reklamasjonsrett når du kjøper fra norsk forhandler. Sykkelpikene er en av Europas største forhandlere av elsykler fra Electra og kjøper utelukkende direkte fra produsent. Sykkelpikene sine ansatte er sertifiserte av Bosch. Vi har tilgang til riktige ressurser dersom noe er galt.
Riktig sittestilling
Electra slår knock-out på konkurrentene når det kommer til komfort og sittestilling. Sittestillingen på Loft Go er oppreist, slik at du får blikket opp og frem. Helt perfekt i travle gater. Rammen er utformet slik at du får strekt benet helt ut, samtidig som foten rekker ned til bakken ved stans. Det gir deg god kontroll, samtidig som sikkerhet og ergonomi ivaretas på best mulig måte. Electra kaller utformingen "Flat Foot Technology" og er patentert. For mange er det en helt ny sykkelopplevelse og de fleste blir forelsket etter første tur. Mange sykler er komfortable, men ingen slår Electra. Electra har 70 % markedsandel på “hverdagssykler” i USA. Det er mye!
Brukervennlighet slik du forventer
Sykkelen er laget for å kunne brukes hele året. Bosch er sammen med et par andre markedsledende på teknologi, rekkevidde, brukervennlighet og holdbarhet. Det er brukt mye tid på å lage et system som fungerer bra i alle situasjoner. Både sykkel, batteri og motor tåler regn og vinter. Og dersom du ønsker kan det settes på piggdekk.
Det er bagasjebrett både foran og bak. Her kan du feste sykkelvesker, sykkelkurver og barnesete. Det er mulig å feste alle typer vesker, kurver og barneseter på det bakre bagasjebrettet. Du kan laste relativt tungt og fremdeles føle at du har kontroll, men vi anbefaler å laste lett foran og tungt bak. På den måten blir det best mulig balanse på sykkelen. De hydrauliske skivebremsene tar godt tak og gir deg en følelse av kontroll med en gang du begynner å bremse. Det er godt å vite at du ikke bare kommer lett opp bakkene, men også trygt ned igjen.
Girene er av typen Shimano Nexus. Dette er et girsystem som ikke hopper opp og ned på tannhjul. I stedet er alt godt beskyttet i et hus som sitter i akslingen på bakhjulet. Den største fordelen med dette, er at det er mulig å bytte gir når du står stille. I praksis betyr det at du kan sykle inn i et kryss i åttende gir - stoppe - gire ned - og sykle videre i første gir. Det samme er ikke mulig med tradisjonelle gir.
Barn på sykkel
Det er mulig å feste både barnesete og sykkelvogn. For å feste sykkelvogn må det først settes på en adapter. For eksempel denne: https://www.sykkelpikene.no/thule/68946/thule-sykkeldrag-adapter-shimano-nexus-7-8-og-alfine
Motor og batteri
Alt som angår elsykkeldeler er levert av Bosch (markedslederen på elsykkelteknologi). Du kan være sikker på å gjøre et bra valg når du velger elsykkel med system fra Bosch. Motoren er på kranken og batteriet på rammen. Med denne plasseringen får sykkelen et lavt og midtstilt tyngdepunkt. Displayet på styret gir full oversikt over klokkeslett, rekkevidde, batterinivå, hastighet, med mer. Det er også her du velger mellom de ulike motormodusene: OFF, ECO, SPORT, TOURING og TURBO. Modusene regulerer hvor mye hjelp du får fra motoren. Hastigheten bestemmer du selv etter hvor fort du velger å sykle. Alle elsykler på det norske markedet er begrenset av loven til maks 25 km/t. Når du sykler fortere enn det slutter motoren å gi assistanse. Du kan sykle fortere, men da for egen maskin. Når hastigheten er lavere enn 25 km/t starter motoren automatisk. Motoren starter og stopper helt sømløst og blir nesten som en forlengelse av foten.
Motormodus
Motoren har fem modus, som velges fra displayet på styret. Den laveste modusen (eco) gir minst kraft, men lengst rekkevidde. Den øverste (turbo) gir mest kraft, men kortest rekkevidde. For å oppnå lengst mulig rekkevidde er det lurt å veksle mellom modusene etter hva som er nødvendig.
- OFF: nå er motoren helt avslått. Når motoren er slått av fungerer elsykkelen som en helt vanlig sykkel. Litt tyngre, men det går helt fint å sykle på denne måten også. Noen bruker dette alternativet for å få litt ekstra trening.
- ECO: nå får du minst kraft (hjelp fra motoren), men lengst rekkevidde. Det kan sammenlignes med å sykle på en lett sykkel uten motor.
- TOURING: dette er et mellomnivå som fungerer bra når du sykler i travle gater eller på lange strekk med relativt flatt terreng. I denne modusen får du god hjelp og lang rekkevidde.
- SPORT: dette er et mellomnivå som fungerer veldig bra i bakker eller når det er sterk motvind. Du kan fint sykle i sterk motvind med et stort smil.
- TURBO: nå yter motoren mest på alle måter. Motoren gir mest kraft og responderer raskere på dine bevegelser. I denne modusen bruker motoren mest strøm og rekkevidden blir dermed kortere.
Kraft og rekkevidde
Det er både god kraft og lang rekkevidde på Loft Go. For de aller fleste holder dette. Planlegger du imidlertid å sykle i unormalt bratte bakker med barn eller mye bagasje, anbefaler vi elsykler med enda kraftigere motor (for eksempel Commute Go eller en transportsykkel). I et scenario der du sykler i variert terreng og med ulike motormodus kan du forvente å oppnå ca. 60-90 km pr lading. I et optimalt scenario kan rekkevidden være opptil 120 km.
Det er dessverre umulig å si noe konkret om rekkevidde. Det er forskjellig hos alle. Det kommer blant annet an på vekt, terreng, lufttemperatur, motormodus, osv. Du kan uansett være sikker på at Bosch sine systemer er blant de med lengst rekkevidde. Sykkelen er utstyrt med 400 Wh batteri. Det er mulig å kjøpe ekstra batteri i tre størrelsene 300, 400 og 500 Wh. Dersom du har behov for ekstra rekkevidde, anbefaler vi enten å kjøpe 500 Wh batteri eller en hurtiglader. Det fine med Bosch er at alle elsykler bruker samme type batteri og lader. Dimensjoner er helt like. Du kan dermed bruke batteri eller lader til din venn dersom ditt er tomt. Lading går fort. Et tomt batteri er klar til nye eventyr etter få timer. Et 400 Wh batteri lades til 50 % på 1,5 timer eller 100 % på 3,5 timer. Med hurtiglader går det enda fortere.
Montering
Når du kjøper i butikk leveres sykkelen naturligvis helt ferdig montert, slik at du kan sykle hjem. Det samme gjelder hvis du kjøper i nettbutikken og velger å hente selv i en av våre butikker. Hvis du kjøper i nettbutikken og får den levert hjem, leveres den 99 % ferdig montert. Men ikke vær urolig. Det er enkelt å gjøre den klar. Det er kun enkle deler igjen. Alt teknisk er ferdig. Og dersom du står fast, kan vi hjelpe deg over telefon. Vi har også laget en video som viser hvordan det gjøres. Du finner videoen lenger ned på siden.
Electra som sykkelmerke
Electra er et amerikansk merke og eies av verdens største sykkelprodusent (Trek). Elsykler som leveres til Sykkelpikene produseres på Electra sin egen fabrikk i Tyskland. Essensen med sykler fra Electra er bra utseende, god teknikk og overlegen komfort.
Vintersykling
Sykkelen kan brukes hele året, men det er et par forberedelser som er anbefalt å gjennomføre før minusgradene setter inn. Hvis du ikke kan det selv, anbefaler vi å besøke et sykkelverksted. Klargjøring for vintersykling kan inneholde:
- Bytte til piggdekk.
- Olje og smøre drivverk og utsatte deler.
- Stramme muttere og skruer. Det er generelt et godt råd å stramme skruer og muttere med jevne mellomrom.
- Smøre girwiere.
I tillegg er det et par andre forhåndsregler:
- Batteriet lagres innendørs når det ikke er i bruk.
- Bruk trekk som beskytter batteriet mot kulde.
- Vær ekstra flink med å vaske, olje og smøre. Veisalt skyldes av. Ikke bruk hard/spiss stråle fra hageslangen.
- Sykkelen bør stå under tak. Ideelt sett i en garasje. Men i det minste bør den få lov til å tørke med jevne mellomrom.
- Elektronikk er ikke spesielt glad i mange minusgrader. Når det er skikkelig kaldt (for eksempel minus 10 grader) bør sykkelen lagres innendørs.
Spesifikasjoner
- Motor: Bosch Active Line Plus. 250 Watt, 50 Nm
- Batteri: Bosch 11Ah, 400 Wh, 36V
- Display: Bosch Purion
- Lader: Bosch 4A
- Gir: 5 gir. Shimano Nexus ebike
- Bremser: Hydraulisk skivebrems
- Ramme: Aluminium-alloy. 6061-T6, Flat Foot Technology
- Gaffel: Hi-Ten steel unicrown, rett/konisk
- Felg: Aluminium, 28", 36H
- Dekk: Schwalbe Fat Frank 28 x 2.0", med punkteringsbeskyttelse
- Headset: 1 1/8" steel gjenget/semi-integrert
- Kranksett: Aluminium, 170 mm Bosch krankarm, 38T FSA drev
- Drev: Shimano, 30T
- Kjede: KMC Z1EHX EPT Anti-Rust
- Sadel: Ergonomisk med støtdempende elastomer
- Setepinne: Aluminium, micro justerbar, 27,2 x 300 mm
- Styre: Aluminium, 6061-T6
- Stem: Aluminium, 25,4 Thredless
- Vekt: ca. 26 kg