"Bysyklistens drømmesykkel" - Dinside 04.04.2020
"Komfort til tusen" - Tek.no 4 juli 2020
"Dette er sykkelen som står øverst på vår ønskeliste akkurat nå". - Elle 26 juli 2020
Ny og oppgradert modell med egenskaper fra den
populære Townie-serien. Det finnes
alltid ett steg opp, og det er nettopp det Electra har gjort med utviklingen av
denne.
Path Go er laget for aktive syklister som ønsker komfort og
gode løsninger. Sykkelen er ekstremt stabil - du kjenner at den er bygget for å
gi deg den gode følelsen. Og i kjent stil leverer Electra sykkelen HELT
komplett. Ingenting er tatt vekk for å selge det som ekstrautstyr. Du vil blant
annet legge merke til at følgende er inkludert:
- Solid bagasjebrett med mulighet for sykkelveske, kurv eller barnesete. Bagasjebrettet har integrert MIK, som er en løsning for hurtigkobling av tilbehør som for eksempel veske og kurv. Les mer om MIK her.
- Skjermer over hjul og kjede i samme farge som rammen.
- Lys foran og bak som får strøm fra batteriet til motoren.
- Rammelås med lik nøkkel som til batterilåsen.
- Solid støtte.
- Pedaler.
- Komfortabelt gelesete, som ikke trekker vann.
- Ergonomiske holker (håndtak).
- Flat Fot Technology (patentert rammedesign for komfortabel sittestilling).
- Ramme i aluminium.
- 27,5" dekk med punkteringsbeskyttelse.
- Bosch 500 Wh batteri (integrert i rammen).
- Bosch Performance Line motor med 65 Nm dreiemoment. Enhver bratt bakke blir lett!
Garanti
Sykkelpikene leverer sykkelen med smilegaranti :-) Bosch gir
5 års garanti på sine deler. Electra har livstidsgaranti på rammen. Sykkelpikene gir 5 år gratis service. Norges lover gir full reklamasjonsrett
(når du kjøper fra norsk butikk, som for eksempel Sykkelpikene). Sykkelpikene
er en av Europas største forhandlere av Electra og kjøper utelukkende direkte
fra Electra sin egen fabrikk i Tyskland. Sykkelpikene sine ansatte er Bosch-sertifiserte.
Tester
I Norge er Path Go testet av DinSide og NAF. I USA har Electra blitt gjennomtestet i mange år, som USAs støre merke for komfort-sykler. DinSide bemerker sykkelen som "bysyklistens drømmesykkel". NAF sitt testresultat er 0,4 poeng bak testvinneren og bemerker spesielt at "den scorer også høyt på teknisk prestasjon, blant annet på grunn av lav mekanisk motstand i drivverket". Det betyr at motorkraften ikke forsvinner i unødvendig motstand fra delene. Du får maks motorkraft - noe som skiller Path Go fra de andre syklene i testen.
Riktig sittestilling
Electra bryr seg som at du
sitter komfortabelt. Det er noe som kjennetegner Electra og er et omdømme de tar
seriøst. Sittestillingen er oppreist og ergonomisk riktig. Du får blikket frem,
noe som er helt perfekt i travle gater. Sete er behagelig og vanntett. Electra sin patenterte ramme er så godt egnet for komfort og
universell størrelse at den passer så og si alle. Rammen er utformet slik at du
får strekt benet helt ut, samtidig som foten rekker ned til bakken ved stans.
Det gir god kontroll, samtidig som sikkerhet og ergonomi ivaretas på best
mulig måte. Electra kaller utformingen "Flat Foot Technology", og er
patentert. Løsningen finnes bare på Electra sine egne sykler. Når du
sitter på sykler med "Flat Foot Technology", flyttes vekten av
overkropp vekk fra skuldre og håndledd og over til ryggen og videre ned i sete.
Du slipper i tillegg vond nakke som kjennetegner sykler med fremoverlent
sittestilling.
Komfort
Path Go har altså en overlegen komfortabel sittestilling. En sittestilling som Electra har patent på. Men det stopper ikke der. Path Go har et stort og mykt gele-sete (laget av verdens ledende produsent, Italienske Selle Royal). Håndtakene på styre er ergonomisk utformet slik at håndflaten er i "hvileposisjon" og gir god gripeevne. Hjulene er relativt brede. Det gir en ekstremt stabil og komfortable sykkel. Og ikke minst føler du bedre kontroll over sykkelen når det er mer dekk å lene seg mot i svinger. Vi får ofte spørsmål og hvorfor sykkelen ikke har demping i gaffelen. Årsaken til det er enkel. Sykler med helt oppreist sittestilling får ikke "smellen" opp i gaffelen, men opp i sete. Som nevnt har sykkelen et mykt gele-sete og tykke dekk, som tar opp mye av "smellen". Skulle det likevel være et ønske om demping, har vi setepinner med demping for salg. De koster mellom 600 - 1700 kroner og vil eventuelt løse ditt ønske om demping.
Brukervennlighet slik du forventer
Path Go er enkel i bruk. Alt er gjort klart for å unngå
overraskelser. Det eneste du blir overrasket over er hvor behagelig den er. Electra eies av verdens største sykkelprodusent (Trek). De har dermed
tilgang på det som er nødvendig for å designe og produsere gode sykler. Du vil fort bli glad i følgende
egenskaper:
- Bosch sitt motorsystem er både kraftig og enkelt i bruk. Motoren starter og stopper helt sømløst. På billige elsykler blir man «kastet» fremover når motoren starter. Det skjer ikke her. De bratteste bakker blir en lek.
- Rekkeviddeangst kan du glemme. Path Go leveres med Bosch 500 Watt batteri. Under gode forhold kan du sykle over 10 mil på én lading.
- Du kan lade gjennom åpningen i rammen eller ta batteriet ut og lade inne. Det velger du selv. For å gjøre det ekstra enkelt er ladeåpningen plassert på oversiden av rammen, slik at du slipper å gå ned på kne for å treffe riktig med pluggen.
- Batteriet er låst fast når det står på sykkelen. Den er låst fast med samme nøkkel som tilhører rammelåsen. Til din fordel er nøkkelen laget i et materiale som ikke knekker (ABUS Plus).
- Du har alltid med deg lys, siden de fastmonterte lysene fra Supernova (foran og bak) henter strøm fra batteriet til motoren.
- Du kan koble til smarttelefonen din og feste den på mobilholderen som følger med. Last ned Bosch-appen for å få masse gøy informasjon eller å bruke mobilen til navigasjon.
- Det er fint med en sterk motor når du skal opp. Men du skal ned igjen også. Path Go er utstyrt med hydraulisk skivebrems. Det gir god bremsekraft i alle situasjoner.
- Sete som ikke blir vått. Gelésete fra Selle Royal trekker ikke vann.
- Solide dekk med punkteringsbeskyttelse. (Det går helt fint å bytte til vinterdekk). Dekkene er brede, som gir deg en stabil og trygg sykkel.
- Det er kun brukt deler som enhver sykkelmekaniker kjenner igjen. Det gir deg frihet til å besøke hvem som helst for å utføre service.
- MIK-feste på bagasjebrettet gjør at du kan «klikke» på og av doble vesker og sykkelkurver uten ekstra fester. Les mer om MIK her.
- Støtta er plassert langt nok bak til at du kan trille sykkelen baklengs uten at pedalene treffer. Du kan med andre ord trille sykkelen baklengs inn i boden. Det er kanskje ikke noe du har tenkt så mye på tidligere, men jeg lover deg at det er superpraktisk. Støtta er solid og holder sykkelen stødig på plass.
Motor og batteri
Bosch er blant de beste på elsykkel. Det er de fleste enige om. De er
markedsleder på rekkevidde, motorkraft, brukervennlighet, holdbarhet og
kundeservice. Det finnes produsenter som er gode på sine områder, men dersom
man ser på hele livsløpet, er det ingen tvil om at Bosch kommer veldig bra ut. For
nordmenn er det for eksempel helt klart en fordel at sykkelen kan brukes hele
året.
Path Go har den nyeste Performance Line motoren fra Bosch.
Det er den kraftigste motoren for denne typen sykkel. Den er kraftig, men
omtrent helt lydløs. Elsykler i Norge slutter å hjelpe ved 25
km/t. Du kan sykle fortere, men da må du tråkke
for egen maskin. I NAF sin test fra 5 juni 2020 kommer det frem at sykkelen ikke stopper å gi hjelp før etter at den er 0,3 km/t over grensen. Her er det noe individuell forskjell mellom hver enkelt sykkel. Dersom du er urolig for hastigheten, skal vi naturligvis påse at den ikke går 0,3 km/t for fort før vi leverer den.
Motoren er plassert på kranken (mellom pedalene). Og batteriet er rett over. Det er den
anbefalte plasseringen for best utnyttelse av kraftoverføring og ikke minst for
å samle vekt midt på og så lavt som mulig på sykkelen.
Batteriet er gjemt inni rammen. Bak dekselet der det står
«townie». På andre siden er det et nøkkelhull for å låse ut batteriet dersom du
for eksempel ønsker å lade inne. Som tidligere nevnt er Path Go ett steg opp på tekniske spesifikasjoner.
Path Go leveres med 500 Watt batteri i stedet for 400 Watt som er normalt. Det
betyr at du får bedre rekkevidde. Batteriene til Bosch er veldige gode. Du har blant annet
vesentlig bedre restkapasitet etter noen år, sammenlignet med billige elsykler.
De er også helt vanntette. Du kan lade mye eller lite. Ofte eller sjeldent.
Det har ikke noe å bety for batteriets holdbarhet. Det tar ca 2 timer å lade
til 50 % og 4,5 time til 100 %. Ønsker du nytt batter kan du kjøpe det hos oss
eller hos hvem som helst. Du kan være sikker på å få tak i deler til din Bosch
elsykkel. Hvis du sykler langt og ønsker en reserveløsning, kan du for eksempel kjøpe to ladere i stedet for to batteri. Da kan du ha en
lader hjemme og den andre på jobb. Det koster mye mindre enn å kjøpe to
batterier.
Sykkelen har vanlige gir i tillegg til valg av motormodus.
Girene er som på en vanlig sykkel. Du velger gir og modus frittstående. For
eksempel 1-gir og turbo i veldige bratte bakker. Det er fem motor-modus: off, eco,
touring, sport og turbo. I off er motoren avslått. Da fungerer elsykkelen som
en vanlig sykkel. I eco har du minst motorkraft, men lengst rekkevidde. I
touring og sport får du henholdsvis mer kraft og kortere rekkevidde. I turbo
har du mest kraft og kortest rekkevidde. I tillegg responderer motoren raskere
i turbo. Den er mer følsom for dine bevegelser, starter raskere og gir mer
kraft enn i sport. Mange sykler i turbo hele tiden. Det er helt ok. Men det kan
være lurt å veksle mellom modusene som er tilgjengelig. Du for blant annet
bedre rekkevidde hvis du er flink til å velge modus som dekker behovet der og
da. Personlig bruker jeg sjeldent eco. I de tilfellene jeg bruker eco er jeg for
eksempel i en travle gater med mange folk. Når jeg sykler langt, veksler jeg ofte mellom
touring og sport. Turbo bruker jeg for eksempel opp en bratt bakke.
På styret finner du display og kontroll. Det er her du
velger motormodus, slår på lys og får informasjon om hastighet,
batterikapasitet og lignende. Path Go har Bosch sin nyeste SmartphoneHub. Det
er en mobilholder med integrert skjerm. Du velger selv om du ønsker å bruke det
innebygde displayet eller smarttelefonen din som display. Med mobilen din
som display, får du mange muligheter med appen til Bosch (COBI.bike). Du får blant
annet navigasjon, treningsdata, hastighet, distanse, klokke, batterikapasitet,
mulighet for å lade mobilen og mye mer. Det er også mulig å høre på musikk
eller lydbok samtidig som appen kjører.
Det er dessverre ikke mulig å si noe om rekkevidden. Mange
spør oss om det, men det er for mange variabler som spiller inn i beregningen.
Det kommer for eksempel an på lufttemperatur, valg av motormodus, om du sykler
i bakker eller på flat mark, og så
videre. Det som vertfall er helt sikkert er at Bosch er markedsleder på
rekkevidde. Ifølge
Bosch kan du med gode kjøreforhold forvente en rekkevidde på 136 km i eco og 74
km i sport. Målingen er gjort med variert sykling i 20 km/t og 80 kg vekt og
batteriet var nytt.
Hva som er forskjellen mellom Path 10D og 5i
Path kommer i to varianter. 10D og 5i. Den eneste forskjellen er girsystemet. Skal vi beskrive forskjellen med ett ord, er det at 10D er pendlersykkel og 5i er bysykkel. Årsaken til det er at:
- 10D er det klassiske girsystemet, der kjede veksler mellom tannhjul. Du må sykle for å skifte gir. Sykler du mest fra A til B uten mange stopp, er dette den anbefalte varianten. Det er også den anbefalte varianten hvis du sykler med tung last (vogn, barnesete, osv) eller i bratte bakker.
- 5i er et internt girsystem som sitter i navnet på bakhjulet. Du behøver ikke å sykle for å skifte gir. Det betyr at du kan stoppe i det høyeste giret og sykle videre i det laveste. Helt perfekt hvis du sykler i sentrumsområder med mye start og stopp.
Det er likevel slik at begge variantene kan brukes til både det ene og det andre. Velg den varianten som beskriver hovedbruksområdet ditt best.
Electra som sykkelprodusent
Electra er et amerikansk sykkelmerke, etablert i 1994.
Electra eies av amerikanske TREK, som er en av verdens største
sykkelprodusenter. Med fabrikk i Tyskland har de god kontroll over hele
prosessen. Electra er på mange måter TREK sitt "komfort" merke i et
ellers stort sortiment med alt fra landeveissykler til mountain bike. Electra
er spesielt kjent for sin personlige stil og komfortable sittestilling. Rammens
utforming er så godt egnet for ergonomisk riktig sittestilling at den er
patentert. Rammens utforming i kombinasjon med mye justeringsmulighet på både styre og sete gjør at syklene passer så og si alle. Både lave
og høye personer. Syklene er laget for å brukes. Rammen er av aluminium, lakken
tåler å bli ripete og delene kommer fra kjente produsenter. Det er rett og
slett helårssykler. Service og reparasjon kan utføres hos alle vanlige
sykkelverksteder. Sykkelpikene er størst på Electra. Vi kjøper alt direkte fra
Electra. Vi har dermed tilgang til alt ved behov.
Montering
Electra elsykler som leveres til Sykkelpikene ankommer 99 %
ferdig montert. Det er verd å legge merke til siden enkelte utenlandske
nettbutikker leverer i liten eske med mye montering. Elsyklene monteres i
Tyskland før de videresendes til Norge. Dersom du bestiller med hjemlevering,
vil du med et minimum av praktisk erfaring klargjøre sykkelen på under 30
minutter. Vi bruker 10-15 minutter. Det er ikke behov for spesialverktøy.
Bestiller du for levering i butikk, får du den ferdig montert med mindre du
ønsker noe annet.
Teknisk
Det er 10 gir av typen Shimano Deore. For å skifte gir
trykker du med tommel eller pekefinger på girsjalteren. På samme måte som på
vanlige sykler. Rammen er av aluminium, som gjør at sykkelen bare veien 25 kg.
Felgene er 27,5" (ny bransjestandard) med Schwalbe Super Moto-X dekk
(27,5" x 2.40". 27,5". Det er ganske tykke dekk, noe som er med
på å gi en utrolig balansert og komfortable sykkel. Hydrauliske skivebrems gir
deg god bremsekraft i alle situasjoner.
Spesifikasjoner
- Motor: Bosch Performance Line, 250 Watt, 65 Nm.
- Batteri: Bosch PowerTube, 500 Watt, 36 V, 13,4 Ah.
- Display: Bosch SmartphoneHub.
- Lader: Bosch 4 A.
- Gir: 10 gir, Shimano Deore.
- Farge: Velg modell i variant-menyen for å lese mer om farge.
- Ramme: 6061-T6, aluminium, Flat Foot Technology.
- Lys: LED lys foran og bak. Frontlys: Supernova V521S. Bak: Supernova E3.
- Gaffel: Alloy, rett, konisk.
- Headset: 1 1/8", stål, gjenget, halvintegrert.
- Bremser: Shimano hydraulisk skivebrems.
- Felg: Alloy, 27,5" x 32h.
- Nav forhjul: Alloy, low-flange, 6-bolt disc, 32h.
- Navn bakhjul: Alloy, low-flange, 6-bolt disc, 32h.
- Dekk: Schwalbe Super Moto-X 27,5" x 2.40", reflex, punkteringsbeskyttelse med Kevlar.
- Kranksett: FSA, alloy, 170 mm, Bosch type, 40t FSA chainring.
- Giring: Shimano Rapid Fire Plus.
- Kassett: Shimano 10-speed 11-42t.
- Kjede: KMC E10T.
- Sadel: Selle Royal Electra gel comfort med støtdempende elastomer.
- Setepinne: Alloy, 27,2 mm x 400 med mikrojustering.
- Styre: Alloy, 25,9 mm.
- Stem: Alloy, 25,4 mm quill, 80 mm forlengelse.
- Holker (håndtak): Electra Townie custom ergo kraton.
- Vekt: 25 kg