Commute Go
Vi er veldig fornøyde med Commute Go. Bestselgeren har blitt enda litt bedre. Modellen burde egentlig vært oppkalt opp etter Amsterdam, for her har du en sykkel i ekte nederlandsk stil. Oppreist sittestilling og tonnevis med løsninger du kommer til å elske.
Arbeidshest
Unik komfort og egnet til å brukes i alle situasjoner. Commute Go blir din nye yndling. Med denne kan du pendle, frakte og transportere barn i henger eller på sete. Uansett hva dagen bringer er Commute Go der for å hjelpe deg. Dette er vår absolutte bestselger gjennom flere år. Commute Go er en spesielt praktisk elsykkel for pendlere ... eller hvem som helst. Den burde egentlig hete "Arbeidshest Go". Vi har hørt nettopp det fra flere kunder som bruker den flittig gjennom hele året. Sykkelen er robust, motoren er sterk og du sitter høyt og stolt. Sykkelen er pen og du er like fin når du kommer frem.
Det finnes ingen norske tredjeparts tester av modellen Commute Go. Som Amerikas mest solgte sykkel flere år på rad, har Electra gjennom årene blitt testet grundig i flere amerikanske medier. Vi syns denne videoen fra Electric Bike Review gir et bra bilde av sykkelens egenskaper. Men legg merke til at sykkelen som testes er en 2018 modell. Årets modell har blant annet sterkere og mer stillegående motor. TEK.no har i år og i fjor testet andre modeller fra Electra med topp score og som et "anbefalt" produkt.
Sykkelen som allerede er en drøm, er i hovedsak oppgradert med følgende i årets versjon
Med disse oppgraderingene fremstår Commute Go som en bedre sykkel enn noen gang. Og med en komfort som nærmest er umulig å slå. Commute Go har hittil ikke blir trukket ut til test i Norge, men søstrene Path Go og Loft Go, har av Tek.no blitt omtalt som "imponerende" og fått topp score.
- Bosch 500 Wh batteri. Med dette får du enda bedre rekkevidde.
- Bosch Purion display. Det mest brukervennlige displayet fra Bosch.
- Demping i setepinnen for en mer komfortabel tur. Sete og sittestillingen er fremdeles legendarisk behagelig, men det er altså i tillegg demping i setepinnen. (Kan justeres til din vekt).
- Bagasjebrett med MIK-feste integrert. Nå kan du klikke av og på kurver, vesker, hundekurver og annet tilbehør med MIK i løpet av noen sekunder.
- Ny dobbel støtte som er enklere å slå ut.
- Nytt girsystem som er utviklet i et samarbeid mello Bosch og Shimano. Nexus 5i er et girsystem laget for elsykkel. Det er svært enkelt å bruke og kan skifte gir selv om man står stille (helt perfekt hvis du har stoppet i øverste gir, men ønsker å sykle videre i første).
- Stemlås/styrelås. Dette er en «lås» som er montert på sykkelen der styret går ned i rammen. I låst posisjon er det ikke mulig å snu styret. Hensikten med dette er ikke å låse sykkelen for tyveri, men for at styret ikke skal snu rundt når sykkelen står parkert. Løsningen er i hovedsak aktuell når du har lastet kurven/brettet på styret. For de som kjenner løsningen fra før, er den helt uvurderlig.
- Den nyeste Bosch Performance Line. Det gir deg en motor som er stillegående og sterk nok til at enhver bakke blir lett.
Bekymringsfritt
Det fine med å velge elsykkel fra Electra er at du blir fornøyd og vi blir fornøyde. Alle blir fornøyde. Vi er sikker på at du blir fornøyd med Commute Go. Kunder som prøvesykler i våre butikker er enig. Og kundene som skriver produktanmeldelser i nettbutikken er også enig. Du trenger ikke være bekymret. Denne sykkelen er like god som du håper på! Kort oppsummert er det en helt komplett helårs elsykkel med motor og batteri fra Bosch. 28" hjul. Hydrauliske skivebremser. 5 interne gir. Frontbrett og bagasjebrett. Lys foran og bak. Rammelås. Behagelig og ergonomisk sittestilling. Levert ferdig montert over hele landet. Når du kjøper hos Sykkelpikene, får du en bekymringsfri sykkel med:
- Smilegaranti. Syklene vi selger har flest smil pr mil.
- 5 år garanti på delene fra Bosch (motor, batteri, display, osv).
- Livstidsgaranti på rammen fra Electra.
- 5 år gratis service fra Sykkelpikene.
- Serviceverksted i våre butikker.
- 365 dager mulighet for å bytte.
- Norges lover gir deg full reklamasjonsrett (når du kjøpes fra norsk butikk. For eksempel Sykkelpikene).
- Sykkelpikene er en av Europas største forhandlere av Electra og kjøper utelukkende direkte fra produsent. Det gir deg trygget om best mulig hjelp dersom noe skulle skje.
- Sykkelpikene sine ansatte er Bosch-sertifiserte.
- Gratis frakt og montering til våre butikker.
- Levert ferdig montert over hele landet.
- Helårssykkel, som fint kan brukes både vinter og sommer.
Riktig sittestilling
Dette er en elsykkel til allsidig hverdagsbruk. Sittestillingen er oppreist og komfortabel. Sittestillingen kan best beskrives som dronningfølelsen du får ved å sitte høyt og stolt med rett rygg. Med denne sittestillingen, sitter du ergonomisk riktig og med blikket fremover. Helt perfekt i travle gater. Sete er mykt og styret er buet. Electra sin patenterte ramme er så godt egnet at den passer så og si alle. Rammen er utformet slik at føreren får strekt benet helt, samtidig som foten rekker ned til bakken ved stans. Dette gir føreren god kontroll, samtidig som sikkerhet og ergonomi ivaretas på best mulig måte. Electra kaller utformingen "Flat Foot Technology" og er patentert.
Størrelse
Rammens utforming er patentert på grunn av at den er ekstremt godt egnet til allsidig hverdagsbruk. Rammens utforming i kombinasjon med mye justeringsmulighet i både høyde og vinkel på sete og styre gjør den kan tilpasset til nettopp deg. Vi har hittil kun en håndfull eksempler på voksne som ikke passer, eller føler at de ikke passer Commute Go. Sykkelen leveres kun i én størrelse og passer så og si alle - mye takket være den patenterte rammen med "Flat Foot Technology".
Brukervennlighet slik du forventer
Det er brukt mye tid på å lage en god elsykkel med egenskaper som du forventer, samtidig som den er ekstremt enkel i bruk. Alt er laget for å fungere hele året. Som nevnt leveres sykkelen helt komplett med alt du behøver. Den er bedre utrustet enn de fleste på markedet.
Motor, display og batteri tåler regn. All slags regn. Setet er som på andre elsykler fra Electra stort og mykt. Sittestillingen kan justeres mye. Både sadel og styre kan heves, senkes og tiltes slik at det passer deg. På styret finner du bremsehendler, girhendel og et panel med + og - knapp for valg av motormodus. På panelet er det også en liten knapp som holdes inne for å aktivere trilleassistanse. Displayet på styret er veldig praktisk. Her får du god oversikt over alt og den er veldig enkel å bruke.
Motoren er kraftig, stillegående og ekstremt smidig. Den oppleves som en forlengelse av benet ditt. Som om du plutselig har fått superkrefter. Det er på ingen overraskelser eller «rykk og napp» fra motoren. Du har kontroll helt fra du starter til du stopper. Som vi kommer tilbake til lenger ned i teksten er det 5 motormodus. Velg riktig modus for best kontroll. Det kan for eksempel være lurt å velge ECO eller TOURING i travle gater og TURBO i bratte bakker. Ønsker du å slå motoren helt av, er det også mulig.
Når vi nå har forsikret deg om at motoren er kraftig nok for alle bakker, kan vi også informere om at du kommer trygt ned igjen. De hydrauliske skivebremsene sørger for god bremsing i alle situasjoner.
Barn på sykkel
Du kan helt fint ta med barn på Commute Go. Den kan trekke alle vanlige sykkelvogner og det er mulig å feste inntil ett barnesete på bagasjebrettet. Det er ikke mulig å ha barn på frontbrettet. Sykkelen har tilstrekkelig bremsekapasitet så lenge du laster sykkelvognen fornuftig.
Motor og batteri
Hele elsykkel-systemet er levert av Bosch - markedslederen på elsykkel-teknologi. Når du velger en elsykkel med utstyr fra Bosch, er du sikker på å få det beste. Det finnes ingen produsenter som er vesentlig bedre enn Bosch. Det finnes noen som er like gode, men ingen som er totalt sett bedre når vi ser på rekkevidde, motorkraft, brukervennlighet og driftssikkerhet over hele sykkelens levetid. Helårsbruk er for eksempel helt OK. Motor er av typen Bosch Performance Line med 65 Nm motorkraft. Motoren er på kranken, som er anbefalt plassering for best balanse og kraftoverføring. Det er 5 motormodus: OFF, ECO, TOURING, SPORT og TURBO. Modusene endrer ikke på hastighet, kun motorkraft.
- OFF: Når motoren er slått av sykler du på vanlig måte. Det er tyngre, men det går helt fint.
- ECO: I denne modusen får du minst motorkraft, men lengst rekkevidde. De fleste ønsker å bruke ECO i stedet for å slå motoren helt av. I ECO-modus er det omtrent likt som å sykle på en lett sykkel uten motor.
- TOURING: Modusen brukes ofte i travle gater med mange folk og biler. Eller hvis du kosesykler langs promenaden en fin sommerkveld. Du får god hjelp, samtidig som motoren gir et jevnt og fint pådrag. Du ruller gjennom gatene med god kontroll, uten å bli sliten.
- SPORT: Nå får du nesten full effekt fra motoren. Du sykler fort og lett. Du får mye hjelp fra motoren og sparer litt på rekkevidden sammenlignet med å sykle i TURBO.
- TURBO: Nå får du maks effekt og raskest respons på dine bevegelser. Motoren er raskere med å gi full kraft og reagerer tydeligere på dine bevegelser. For eksempel en fordel i bratte bakker. Og i motsatt tilfelle, ikke spesielt praktisk i travle gater med mange mennesker. I TURBO-modus får du maks kraft, men kortest rekkevidde.
Batteriet tåler regn og norsk klima, men det er absolutt anbefalt å ta det med inn når det er kaldt ute. Størrelsen på batteriet er 500 Wh. Alle rammemonterte batteri fra Bosch har lik festemekanisme og like dimensjoner. Du kan dermed kjøpe ekstra eller låne batteri eller lader hos en venn. Det er dessverre umulig å si noe om rekkevidde. Vi skulle gjerne ønske, men det er rett og slett umulig å si noe konkret. Det er mange variabler som har innvirkning på regnestykket. Blant annet lastevekt, temperatur, terreng, gir, batterikapasitet, slitasje og motormodus. Rekkevidde kan variere fra 5-10 mil. Det er viktig å huske på at det ikke finnes produsenter med vesentlig bedre rekkevidde enn Bosch. Lading går fort. På samme måte som en mobiltelefon kan du lade mye eller lite. Ofte eller sjeldent. Det tar ca 2 timer å lade 50 % og ca 4 timer å lade 100 %. Laderen som følger med, ser ut som en PC-lader. Det er mulig å lade mens batteriet er montert på sykkelen, eller du kan ta batteriet av og lade inne. Batteriet er låst fast når det er montert på sykkelen. For å låse den ut bruker du samme nøkkel som til rammelåsen. Tips: ta vare på nøkkelnummeret som er inngravert i nøkkelen. Dersom du mister en nøkkel, kan vi bestille ny.
Electra som sykkelprodusent
Electra er et amerikansk sykkelmerke, etablert for ca 25 år siden. Electra eies av amerikanske TREK, som er en av verdens største sykkelprodusenter. Electra er på mange måter TREK sitt "lifestyle"-merke i et ellers stort sortiment med alt fra landeveissykler til mountain bike. Electra er spesielt kjent for sin personlige stil og komfortable sittestilling. Rammens utforming er så godt egnet for ergonomisk riktig sittestilling at den er patentert. Rammens utforming i kombinasjon med mye justeringsmulighet for høyde og vinkel på både sete og styre gjør at syklene passer så og si alle. Både lave og høye personer. Syklene er laget for å brukes. Rammen er av aluminium, lakken tåler å bli ripete og delene kommer fra kjente produsenter. Det er rett og slett helårssykler. Service og reparasjon kan utføres hos oss eller et annet sykkelverksted. Sykkelpikene er en av Europas største forhandlere av Electra. Vi kjøper alt fra offisiell leverandør. Vi har dermed tilgang til alt ved behov.
Montering
Sykkelpikene leverer sykler ferdig montert. Når de sendes med hjemlevering fra nettbutikken gjenstår det kun å rette styret og sette på pedaler. Vi sjekker at alt fungerer før de sendes. Det er verd å legge merke til siden enkelte utenlandske nettbutikker leverer umontert. Dersom du bestiller med hjemlevering, vil du med et minimum av praktisk erfaring klargjøre sykkelen på under 30 minutter. Det er ikke behov for spesiell kompetanse eller spesialverktøy. Se kortversjon om hvordan den monteres i denne videoen på Youtube. Bestiller du for levering i butikk, får du den naturligvis levert 100 % klar, slik at du kan sykle hjem fra butikken.
Teknisk
Det er 5 gir av typen Shimano Nexus. Et driftssikkert system som trenger lite vedlikehold. Girjustering er så enkelt at du klarer det helt fint selv uten noen form for erfaring (se video i kanalen til Sykkelpikene på Youtube eller kontakt kundeservice). Giring skjer sømløst uten at kjedet hopper opp og ned mellom tannhjulene. Det er dermed mulig å bytte gir, selv om du står stille. Helt brilliant for bysykling. Hydrauliske skivebremser sørger for god og sikker bremsing i alle situasjoner. Rammen er av aluminium. Lakken tåler å bli ripete uten at det begynner å flasse. Skruer og muttere er av syrefast stål. Bagasjebrett/frontbrett/styre kan brukes til alle typer kurver og vesker. Totalt sett er dette en værbestandig, solid og godt bygd helårssykkel.
Spesifikasjoner:
- Motor: Bosch Performance Line, 250 watt
- Motorkraft: 65 Nm dreiemoment.
- Batteri: Bosch 13,4 Ah, 500 Wh, 36V
- Gir: 5 gir, Shimano Nexus.
- Ramme: Aluminium-alloy. 6061-T6, Flat Foot Technology.
- Gaffel: Hi-Ten steel unicrown, rett/konisk.
- Headset: 1 1/8" steel gjenget/semi-integrert. Med styrelpås.
- Bremser: Shimano hydraulisk skivebrems, med tre-finger bremsehendel.
- Bagasjebrett: MIK-feste integrert.
- Felg: Aluminium-alloy. 36H.
- Spiler: 14G stainless, m/messing koblinger.
- Nav forhjul: Aluminium-alloy.
- Nav bakhjul: Aluminium-alloy.
- Dekk: Schwalbe Fat Frank 700 X 2.0", med punkteringsbeskyttelse - Kevlar Guard Casing, 67TPI.
- Kranksett: Aluminium-alloy. Smidd FSA, 170 mm.
- Pedaler: Aluminium-alloy, med sklibeskyttelse.
- Drev: Shimano, 20T.
- Kjede: KMC X10e, 1/2' x 3/32".
- Sadel: Ergonomisk med støtdempende elastomer.
- Setepinne: Demping. Aluminium-alloy. Dobbel bolt, micro justerbar, 27,2 mm x 350 mm.
- Styre: Aluminium-alloy, 6061-T6.
- Stem: Aluminium-alloy. Smidd, 22,2 mm, Quill.
- Håndtak: Electra, sadel matchende leatherette.
- Lys: Spanninga LED.
- Rammelås: ABUS.
- Vekt: 26 kg.